Sekmadienį Bahreine įvyks pirmosios „Formulės 1“ sezono lenktynės. Prieš jas kviečiame susipažinti su pagrindiniais pokyčiais nuo praeitų metų ir šio sezono intrigomis.
Praeitą „Formulės 1“ sezoną komentatorius Ervinas Kvitkauskas vadina revoliucija. 2022-ieji buvo metai, kai F1 pasikeitė iš esmės: tąmet pristatytas bolidas, prie kurio komandos dirbo nuo 2017 metų, neapsiėjo be nesklandumų.
Maksimaliai prie žemės prispaustas bolidų dugnas lėmė nuolatinį trankymąsi į trasos paviršių. Dėl šios priežasties pilotams teko rimti fiziniai iššūkiai, o iš rezultatų pusės sezono pradžioje nuo to labiausiai kentėjo „Mercedes“ ekipa.
Po didelio spaudimo iš komandų ir ypač „Mercedes“ vadovo Toto Wolffo, šiemet bolidai yra pakelti pusantro centimetro.
Po Rusijos invazijos į Ukrainą „Formulėje 1“ neliko ne tik rusiškų pinigų, bet ir pilotų. Keitėsi ir komandų vadovybės. Vienas didžiausių pokyčių – iš pareigų dėl dažnų komandos taktinių klaidų, neleidusių stipriau įgelti čempionui Maxui Verstappenui, iš pareigų atleistas „Ferrari“ vadovas Mattia Binotto.
Kalbant apie pilotus, įdomiausias perėjimas tikriausiai yra Fernando Alonso persikėlimas iš „Alpine“ į daugiau pinigų šiemet metusią „Aston Martin“ ekipą. Savo greitį 41-erių ispanas jau spėjo pademonstruoti ir Bahreine – antroje penktadienio treniruotėje jis užfiksavo greičiausią laiką, o kvalifikacijoje atvažiavo penktas, nusileisdamas tik favoričių „Red Bull“ ir „Ferrari“ pilotams.
Vienas iš nedaugelio dalykų, nepasikeitusių nuo pernai, – sezono favoritas. Juo ir šiemet lieka „Red Bull“ pilotas bei dukart iš eilės čempionu tapęs Maxas Verstappenas.
Jo triumfui sukliudyti neturėtų ir „Red Bull“ gautos nuobaudos už 2021 metų sezone viršytą biudžeto ribą. Už tai Christiano Hornerio komandai teko sumokėti 7 milijonus dolerių, o bolidų tikrinimo vėjo tunelyje laikas šiam sezonui yra sumažintas 10 proc.
Apie tai ir pagrindines „Formulės 1“ sezono intrigas – interviu su komentatoriumi Ervinu Kvitkausku:
– Ervinai, pernai „Formulė 1“ išgyveno rimtus pokyčius. Ko naujo galima laukti šį sezoną?
– Kalbant apie pagrindinius techninius dalykus, šiemet jie pasikeitė gerokai mažiau. Jeigu pernai kalbėjome apie tai, kad įvyko „Formulės 1“ revoliucija, šiemet tai yra labiau evoliucija. Įvyko keli smulkūs pasikeitimai.
Pagrindinis turbūt yra tai, jog bolidai yra pakelti aukščiau pusantro centimetro. Taip yra bandoma kovoti su vadinamuoju „delfinavimu“. Pernai dėl vakumo efekto bolido dugnas trankydavosi į trasos paviršių, tad pilotams tekdavo ir didesnė fizinė apkrova, ir bolidai būdavo prasčiau valdomi.
Dabar jie yra šiek tiek pakelti. Per treniruotes ir testavimus atrodė, kad su šia problema komandos daugiau nebekovoja. Žinoma, dėl to kažkiek nukenčia greitis. Buvo paskaičiuota, kad bolidai dėl pakėlimo neteks maždaug pusės sekundės kas ratą. Nors tas pakėlimas neatrodo didelis, „Formulėje 1“ net ir tokie pokyčiai yra ryškūs.
Bet manau, kad komandos ras kitų variantų padidinti savo greitį. Šiemet buvo sumažintas minimalus bolido svoris 2 kg – nuo 798 iki 796 kg. Tuos kilogramus bandoma sutaupyti įvairiais būdais. Šiemet komandos savo boliduose naudoja ir nemažai juodos spalvos. Juoda yra natūrali anglies pluošto spalva, todėl komandos renkasi naudoti mažiau dažų, kurie apsunkintų automobilius.
Daugiau vietos manevravimui bus ir su bolidų degalais – automobilyje bus galima naudoti šiek tiek vėsesnius degalus. Yra ir daugiau pasikeitimų, bet sakyčiau, kad jie yra menki, kad į juos reikėtų kreipti didelį dėmesį. Palyginus su tai, kas buvo pernai, pasikeitimų šiemet tikrai nėra daug.
Galbūt galima pabrėžti dar tai, kas jau buvo pradėtai taikyti pernai. Komandos prieš lenktynes turėdavo išvaryti savo bolidus žiniasklaidai, su kuria juos apžiūrėti galėjo ir varžovų ekipų nariai. Tačiau komandos dažniausiai išvarydavo vieną, senesnės komandos bolidą, o naujesnės palikdavo garaže. Šiemet FIA įvedė naują taisyklę, kad jeigu bolidas prieš lenktynes gavo kėbulo dalių ar aerodinaminius atnaujinimus, būtent tas ir turės būti pristatytas.
– Ar pačių lenktynių ir dalinamų taškų principas kažkaip keitėsi?
– Šiemet du kartus padidintas ir sprinto lenktynių skaičius – nuo 3 iki 6. Pernai šios lenktynės tikrai pasiteisino, nes taškus jose įprastai gaudavo 3 pilotai, tačiau nuo praeito sezono dėl jų kovoja net 8. Dėl to jos tapo įdomiu reginiu žiūrovams, kuriems smagiau, kai „Formulės 1“ savaitgaliai turi mažiau treniruočių ir daugiau veiksmo, dalinamų taškų. Gali būti, kad tų sprinto lenktynių ateityje tik daugės.
Šiemet taip pat bus pirmą kartą eksperimentuojama su kvalifikacijomis – per sezoną bus dvi kvalifikacijos, kurių pirmoje dalyje bus galima naudoti tik kietąsias padangas, antroje – vidutinio kietumo, o trečioje – tik minkštąsias. Taip bus bandoma ir taupyti padangas, ir iškelti iššūkį pilotams, kad jie nepriprastų tik prie vienų padangų ir rezultatus rodytų tik su jomis.
– Pernai dėl žemo kėbulo daugiausiai kentėjo „Mercedes“ komanda. Žinant jos tituluotumą, ar galima sakyti, jog ji prisidėjo prie to, kad pasikeistų visų komandų bolidai?
– Su tuo problemų daugmaž turėjo visi, bet faktas, jog „Mercedes“ šiuo klausimu turėjo daug įtakos. Manau, kad galiausiai FIA rado aukso viduriuką – tarpsezoniu priimta nauja taisyklė, kuri nėra viską keičianti. Ji kažkiek galbūt ir gelbės „Mercedes“, bet sakyčiau, kad kai tokie sprendimai priimami tarpsezonius – viskas yra logiška. Būtų buvę nelogiška, jeigu FIA būtų pasidavus „Mercedes“ įtakai ir ją pakeitus sezono eigoje.
– Ką galima pasakyti apie „Red Bull“ komandą? FIA už viršytą biudžeto kepurę jai skyrė 7 milijonų dolerių baudą ir atėmė 10 procentų laiko vėjo tunelyje, tačiau ar tai gali turėti kažkiek įtakos jų bandymui vėl iškovoti titulą?
– Mano nuomone, piniginės nuobaudos ir laiko vėjo tunelyje sumažinimas yra per švelni bausmė už tokius nusižengimus. Aš netgi turiu tokių pasvarstymų, kad jeigu komandos matys, kad gali kovoti dėl pačių aukščiausių pozicijų, gali sezono eigoje nuspręsti, kad kai kur gal net verta viršyti ribas ir pasiimti tas nuobaudas kitam sezonui, bet turėti galimybę ne visai teisėtai iškovoti aukštesnes vietas ar net titulą.
Kalbant apie „Red Bull“, tai vis tiek yra didžiausias favoritas. Jų bolidas yra labai panašus į praėjusio sezono. Priekiniai sparnai ir šoninės kišenėlės šiek tiek kito visose komandose, tačiau koncepcija liko tokia pati. Galima net sakyti, kad visos komandos, išskyrus „Ferrari“, „Mercedes“ ir „Haas“, kuri detales perka iš „Ferrari“, visos kitos bandė panašėti į „Red Bull“ ir netgi kopijuoti tam tikras detales.
– Pernai „Haas“ komanda dėl invazijos į Ukrainą neteko pagrindinių rėmėjų iš Rusijos, dėl tos pačios priežasties turėjo paleisti vieną iš savo pilotų. Šiemet komandoje vėl įvyko pokyčiai – bolidus daužęs ir rezultatų nedemonstravęs Mickas Schumaheris buvo paleistas, o jo vietą užims iš rezervo paimtas Nico Hulkenbergas. Ko galima tikėtis iš šios komandos?
– „Haas“, sakyčiau, dėjo didžiulį žingsnį į priekį, pagal jų standartus iškovojo nemažai taškų, užėmė 8 vietą, o tai yra kur kas geresnis rezultatas nei anksčiau. Šiemet jie tikriausiai bandys kopti dar aukščiau. Hulkenbergo sugrįžimas tikriausiai yra didžiausias pasikeitimas komandoje. Jų bolidai, kaip minėjau, techniniais aspektais yra panašūs į „Ferrari“, naudoja jų variklius. Tad ši komanda iš esmės yra priklausoma ir nuo „Ferrari“ gerų pasirodymų. Jeigu ji bus tokia konkurencinga kaip pernai ar net galingesnė, tuo pačiu dėl geresnių pozicijų turėtų kovoti ir „Haas“.
Bolidai kiek skiriasi priekinio sparno vidinėmis plokštėmis, kurių prieš testus dar neturėjo jokia kita komanda. Buvo kalbama, kad juos šioje vietoje greičiausiai kopijuos, tačiau tai nėra kertinė detalė ar pasikeitimas.
Sakyčiau, kad šiemet „Haas“ turi galimybę kovoti dėl aukštesnės pozicijos nei pernai, juolab kad buvo kalbama, jog šiemet komanda dėl naujų rėmėjų pagaliau turės biudžetą, sieksiantį lubas.
– Kas, jūsų nuomone, šiemet bus pagrindinis „Red Bull“ konkurentas?
– Sakyčiau, kad tai turėtų būti „Ferrari“, nes iš testų matėme, jog „Mercedes“ naujasis variklis W14 kol kas yra ne visai veikiantis. Ir pilotai, ir vadovai pripažįsta, kad sezono pradžioje demonstruoti norimą rezultatą bus sunku.
Vizualiai „Mercedes“ bolidas turbūt yra labiausiai pasikeitęs visoje F1. Pernai daug kas kalbėjo, jog „Mercedes“ šoninių kišenėlių išvis neturi, tačiau dabar tos angos šonuose atsirado. Labai skiriasi ir priekinis sparnas. Praeitą sezoną jis buvo gerokai ilgesnis, šiemet – labai trumpas.
Todėl manyčiau, jog pagrindiniai „Red Bull“ konkurentai šiemet bus „Ferrari“. Jų bolidas yra šiek tiek agresyvesnis ir siauresnis nei pernai, pakeistas ir priekinis sparnas, kuriame „Ferrari“ kol kas yra vienintelė, naudojanti plyšio tarpo skirtuvus (angl. Slot gap separators). Pernai jie buvo nelegalūs, juos pirmieji bandė „Mercedes“, tačiau naudoti neleido taisyklės. Šiemet jos yra šiek tiek palengvintos. Jų antrinė funkcija yra aerodinaminė – nukreipia oro srautus bolidams naudinga linkme.
Bent jau sezono pradžioje aš kaip pagrindinius „Red Bull“ konkurentus išskirčiau „Ferrari“.
– Pernai pirmosios sezono lenktynės Bahreine buvo labai įdomios: „Mercedes“ komandos bolidai labai spiruokliavo ir buvo sunkiai valdomi, Hamiltonas vienu metu netgi skundėsi, jog patiriant tokią G jėgą ir nuolat šokinėjant bolide labai didelės apkrovos tenka nugarai. Savo ruožtu abu „Red Bull“ pilotai nebaigė lenktynių dėl gedimų. Ar šis sezono startas staigmenomis ir keistais nutikimais prilygs praeito sezono lenktynėms Bahreine?
– Manau, kad šiemet lenktynės bus gerokai ramesnės, ypač kalbant apie nebaigtą trasą. Šių metų bolidai yra panašūs į praėjusio sezono. Varikliai šiemet taip pat turėtų būti patvaresni, nes su jais jau bus tekę susidurti ir praktikoje. Testuose matėme, kad per tris dienas komandos su šiais varikliais įveikė daugiausiai ratų per pastarąjį dešimtmetį. Tai rodo, kad patikimumas bolidų yra didžiulis. Jis auga kiekvienais metais, tačiau šiemet jis yra dar labiau šoktelėjęs į viršų.
„Formulė 1“ visada gali būti nenumatytų incidentų, tačiau sekmadienio lenktynėse aš ryškiu favoritu įvardinčiau „Red Bull“. Pirmose lenktynėse ir sezono dalyje aršiausia kova turėtų virti lentelės viduryje, nes tarp 4 ir 8 pozicijų šiemet tikrai yra daug klausimų.
Kalbant apie iššūkį stipriausioms komandoms galinčias mesti ekipas ir pilotus, šioje vietoje daugiausiai šansų tikriausiai turi „Aston Martin“ bei iš „Alpine“ komandos į ją perėjęs ispanas Fernando Alonso. Jis ir jo komanda – juodieji šio sezono arkliukai.